Sådan starter du en tegning

Hej, og rigtig hjertelig velkommen til denne udgave af Kunst-TV, jeg hedder som du ved, Ida Andersen Lang, og er tegne- og maleunderviser og billedkunstner.

I denne udgave af Kunst-TV, der skal vi lave en lille “Spørgsmål & Svar” sekvens. Jeg har fået en masse spørgsmål her på det seneste, angående tegning, og at komme igang med at tegne. Et af de spørgsmål, jeg har fået igen og igen er:

“Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igang med at tegne. Jeg har brug for grundlæggende instruktion. Hvordan kommer jeg igang?”

Og det er jo et super, super godt spørgsmål. Fordi det er jo sådan, at næsten ligegyldigt hvad her i livet, man skal igang med, så skal man have en eller anden form for grundlæggende instruktion.

Nogle ting har vi lært som barn

Nogle ting har vi jo lært allerede som barn, og derfor har man jo ikke rigtig nogen erindring om at man har lært det. Det forekommer en at være en fuldstændig naturlig ting, man bare kan. Og der kan tegning jo være en af dem for nogle af os.

Jeg kommer selv fra en familiebaggrund, hvor der var rigtig mange der tegnede, og derfor er jeg jo blevet sat igang med at tegne så tidligt, at jeg slet ikke egentlig rigtig kan huske det, så jeg har jo sådan tegnet naturligt, siden jeg var lille. Og så kan det jo komme til at se ud som om man har et naturtalent for det, men i virkeligheden handler det måske også om at nogle bare har vist én det  rigtig tidligt, og det er jo superheldigt for os der har været i den situation. Og så er det jo sådan, at hvis man gerne vil igang med at tegne, og slet, slet ikke har prøvet det før, så er det klart, at så står man jo på fuldstændig bar bund, og ved ikke hvordan man skal gøre. Og det er jo en fuldstændig naturlig ting så det spørgsmål der lægges op til her,

“Jeg ved ikke hvordan jeg kommer igang og hvad jeg skal gøre. Jeg har brug for grundlæggende instruktion.”

Det er jo simpelthen helt inde ved sagens kerne. Det er sådan at i mine mange år som underviser i tegning, der har jeg jo, som jeg har fortalt før, slebet og slebet og slebet på det her med at få startet folk op på en rigtig god måde med at få tegnet, så man får denne her følelse af at man faktisk ved hvordan man tegner. Det var noget jeg tænkte rigtig, rigtig meget over i starten da jeg underviste i tegning, hvordan får man ligesom sat processen igang hos voksne mennesker, som ikke har fået noget instruktion i at tegne. Det er noget jeg tager rigtig, rigtig alvorligt.

I tegning er der også nogle ting vi har brug for at lære

Så det jeg gerne vil sige her, det er at det er simpelthen så sandt, det her spørgsmål. Det er jo en klar selv-iagttagelse, at man har brug for noget grundlæggende instruktion. Det kan jeg jo slet ikke nå at give i denne her lille video her. Det jeg kan sige, det er at man har brug for at blive sat igang på den rigtige måde. Lige som man for eksempel har det når man skal lære at cykle. Så har man for eksempel brug for at lære at finde balancen. I tegning, der er der også nogle ting man har brug for at lære. Først og fremmest har man brug for at vide hvad det aller aller første man skal gøre er. Og jeg har nævnt det andre steder i mine små Kunst-TV videoer her.

Det første du skal koncentrere dig om i tegning

Det første der er vigtigt at øve sig i – med eller uden instruktion – men nu kommer der lidt instruktion her i hvad det første du skal gøre og koncentrere dig om er.

Det første du skal gøre er, når du skal tegne; det kan være efter noget i virkeligheden, eller det kan være efter foto, eller det kan være efter din fantasi, men det er dog det sværeste, det er at tegne efter fantasien. Enten at tegne efter foto, eller tegne efter noget i virkeligheden, det er noget nemmere. Det aller første du skal fokusere på, det er at lægge mærke til, hvad former tingene du ser på egentlig har. For eksempel din hånd, hvis du kigger på den, at der ligesom er en form rundt om den, som hånden ligger inden i. At tingene ligesom har volumen. Det er der du skal starte faktisk. Jeg ved godt at det lyder utroligt enkelt, når jeg bare sige det sådan, og det er det faktisk også.

Alt andet i tegning skal bygges oven på formerne i din tegning

Og derefter, der kommer alle de andre trin i tegning med at forfine, der kommer lys og skygge på, men det allervigtigste er, det aller første du skal fokusere på, når du står overfor at skulle starte en tegning op, det er faktisk at øve dig i virkelig at se, hvordan ser formerne ud? Hvad er det for nogle former tingene har? Og simpelthen øve dig i med enkle streger at gengive dét. Og derfra, der vil din blyant kunne føre dig videre, dybere ind i flere og flere lag i dit motiv.

Det var den helt, helt korte instruktion i hvordan du starter tegninger op. Det er klart, som jeg siger, at det er noget vi arbejder rigtig meget med på min kunstskole, og jeg kan ikke nå at vise dig det her i sådan en fem-minutters video, men det er frøet, du skal plante. Det er at du skal gå igang med at observere tingenes former og volumen og gengive dem så godt du kan, stille og roligt med enkle streger.

Det var alt for denne uges Kunst-TV.

Hav en rigtig dejlig dag, og vi ses!

Kh Ida

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!